Mensgericht leiderschap in tijden van crisis: tips van Isabelle Hoebrechts

25 augustus 2020

Delen op

De nieuwe resultaten van het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek tonen dat ons werkgeluk in grote mate bepaald wordt door de tevredenheid met onze leidinggevende. En er is nog werk aan de winkel. Want lang niet alle medewerkers zijn tevreden over hun leidinggevende. De tevredenheid met de leidinggevende daalde van 6,62 voor de lockdown naar 6,25 op 10 gedurende 6 weken na de start van de lockdown.  Een van de oorzaken hiervan is volgens Isabelle Hoebrechts het gebrek aan empathie bij leidinggevenden.

Isabelle is oprichtster van 361°, een bedrijf dat organisaties helpt met het optimaliseren van hun werkomgeving. Daarnaast is ze ook lid van de stuurgroep die de resultaten van het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek onder de loep neemt en aanbevelingen richting beleidsmakers formuleert.

Isabelle, het zijn turbulente tijden voor iedereen, wat kan een leidinggevende in deze periode het beste doen?

“Menselijk leiderschap en empathie zijn key. Zowel in tijden van crisis als in ‘normale’ tijden. Een leider die zelf transparant is en zijn eigen kwetsbare momenten toont, zal op meer waardering kunnen rekenen bij zijn medewerkers en op een duurzame manier het rendement en de productiviteit in zijn organisatie verhogen.”

Wat zijn jouw ultieme tips voor leidinggevenden?

  1. Begin bij jezelf

Durf jezelf kwetsbaar op te stellen en wees open richting je medewerkers, vertel eens iets over jezelf. Geef als leider toe dat het ook voor jou moeilijk is en dat je het zonder het team niet zou kunnen.

  1. Open communicatie is alles

Sta open voor feedback en wees bereikbaar. Geef je medewerkers inzichten in de cijfers en moeilijkheden van het bedrijf.

  1. Toon waardering

Benadruk dat je jouw medewerkers nodig hebt en hun inzet ertoe doet om deze crisis samen door te komen. Een kleine attentie zoals een postpakketje kan dit extra in de verf zetten.

  1. Motiveer en inspireer…

… je medewerkers op verschillende manieren en hanteer ook een individuele aanpak. Iedereen wordt anders gemotiveerd.

  1. Laat los en vertrouw

Geef niet steeds zelf aan wat je medewerker moet doen en tegen wanneer. Stel een doel en geef de medewerker zo veel mogelijk autonomie om dat doel te bereiken.

  1. Blijf positief

Zorg dat er zoveel mogelijk positieve vibes kunnen worden gemaakt in deze moeilijke en onzekere tijden.

24 september 2020, webinar rond ‘remote leiderschap’ door Isabelle Hoebrechts.

Hoe kan je er als leidinggevende vanop afstand voor zorgen dat je medewerkers gemotiveerd blijven en zich gewaardeerd voelen? Isabelle Hoebrechts, oprichtster van 361°, deelt tijdens een webinar op 24 september, tijdens de Week van het Werkgeluk, concrete inzichten.

Praktische info:

Nederlandstalige sessie:

  • Wanneer: 24 september, 2020
  • Start: 13u30
  • Einde: 14u00
  • Deelname is gratis, maar registreren is verplicht. Dit kan hier.