Chief Enthusiasm Officer Johan Driessens over geluk op het werk
5 december 2018
Johan Driessens, oprichter van het bedrijf Branded.Careers, ziet het als zijn missie om medewerkers gelukkiger te maken. Hij kreeg eerder dit jaar als eerste Belg de award van Global Emerging Employer Brand Leader. Hij zweert bij het credo ‘employees first’. Het geluk van medewerkers is volgens hem zelfs belangrijk dan dat van klanten. Want gemotiveerde medewerkers zijn productiever en dragen automatisch bij tot tevreden klanten. Volgens hem kan elke werkgever actief zijn steentje bijdragen aan het geluk van de werkende Belg.
De vijf basisregels van Johan Driessens voor geluk op het werk:
1. Zorg ervoor dat medewerkers volledig zichzelf kunnen zijn
Het is enorm vermoeiend om dagelijks een masker te moeten opzetten. Bedrijven zouden er dus voor moeten zorgen dat de persoon die ’s ochtends opstaat dezelfde persoon kan zijn op het werk. Bij de aanwerving zouden bedrijven best meteen nagaan of de persoonlijkheid van de kandidaat matcht met de bedrijfscultuur.
2. Geef mensen de kans om te worden wie ze willen worden
Opleidingen en trainingen faciliteren als werkgever is geen overbodige luxe. Als mensen kunnen groeien vanuit hun talenten, zorg je automatisch voor gemotiveerde medewerkers.
3. Vriendschap boven collegialiteit
Ik geloof sterk in samenwerken vanuit vriendschappen. Vrienden helpen elkaar meer dan collega’s. Dit zou gepromoot moeten worden in de werksfeer. Het heeft bovendien een positieve invloed op je privé-omgeving, want je ziet je collega’s ook als vrienden buiten het werk.
4. Geef vertrouwen
Hier schort vaak het schoentje. Heel wat verantwoordelijken doen vandaag aan micro-management. Je kan het vergelijken met een relatie. Stel dat je partner je de hele tijd controleert, dat is niet erg bevorderlijk voor je geluk. Hetzelfde geldt in een professionele context.
5. Have fun
Als we dan toch zoveel tijd op het werk presteren, dan kunnen we er maar beter voor zorgen dat het leuk is. Zorg dus voor leuke ervaringen op het werk, waardoor mensen elkaar beter leren kennen en plezier kunnen maken.
Meer weten?
Ontdek hier alle resultaten uit het Nationaal Geluksonderzoek over werk en geluk.