Happy Challenge 13: Pak je administratie aan
10 oktober 2018
Een gelukkiger leven kan ook van heel pragmatische zaken afhangen, zoals: een gestroomlijnde administratie.
Met je ogen dicht precies het contract terugvinden dat je zoekt, wéten dat alle facturen op tijd betaald werden: het kan allemaal bijdragen aan een fijner, geruster leven. Bovendien is het vaak de eerste stap naar wat nòg belangrijker is: een goed zicht hebben op je financiën.
De eerste ronde
Bekijk nieuwe documenten meteen en beslis: weggooien, behandelen, of bewaren. Het is daarbij handig om een plaats te hebben waar je je documenten direct kwijt kan voor later, zodat ze niet rondslingeren. De hoek van de tafel is meestal geen goed idee …
Uiteraard kan dat ook elektronisch: een folder in je inbox of een specifieke app of cloud-oplossing kunnen structuur bieden. De bedoeling is dat het voor jou werkt: dat je weet waar alles ligt en wat er nog mee moet gebeuren.
Het geheim? Regelmaat en directe actie.
Kies een vaste plek uit waar je belangrijke documenten bewaart en plan je administratieve taken in. Je kan 2 keer per jaar een grote “opkuis” plannen en wekelijks een licht “onderhoud”. Zo zorg je ervoor dat rekeningen niet blijven liggen en hoef je er nooit erg lang mee bezig te zijn. Maak het gerust minder saai, als het maar helpt: mooie mappen of opbergdozen, een gezellig muziekje op de achtergrond, en als beloning achteraf méér plek in je kast én in je hoofd.