Leadership en professionele groei: advies van Frédéric Rouvez, CEO van EXKi
25 augustus 2020
Uit nieuwe resultaten van het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek blijkt dat het werkgeluk van de Belg in grote mate wordt bepaald door de tevredenheid met de leidinggevende. Toch vindt de helft van de medewerkers dat zijn leidinggevende niet geeft om zijn welzijn en om zijn mening. En de coronacrisis legt dit pijnpunt extra bloot. Maar hoe ga je hiermee om als leidinggevende? Hoe hou je jouw medewerkers tevreden? Wij vroegen het aan Frédéric Rouvez, CEO van EXKi, een keten van kwalitatieve snelrestaurants, die sinds 2001 actief is in België.
Frédéric, hoe heb jij deze crisis ervaren en welke maatregelen heeft EXKi genomen om het welzijn van zijn medewerkers te bevorderen?
Het belangrijkste voor ons was in eerste instantie de gezondheid van onze medewerkers. Zoals de meeste bedrijven hebben we alle noodzakelijke maatregelen getroffen, en communicatie was en is daarbij essentieel. We moesten snel, efficiënt en duidelijk onze 800 medewerkers in de verschillende landstalen op de hoogte houden van de situatie. Dat ging vaak via Whats App en videoboodschappen in de twee talen. Ook de personeelsafdeling stond onder grote druk en was een luisterend oor voor medewerkers die zich zorgen maakten over hun gezondheidssituatie, maar ook over hun persoonlijke en financiële situatie. Communicatie en sociale ondersteuning zijn essentieel om zowel de mentale als de fysieke gezondheid van de werknemers te behouden in tijden van crisis.
De leidinggevende heeft de grootste impact op het werkgeluk van zijn of haar werknemers. Wat vind je daarvan of hoe ervaar jij dat?
Leidinggevende zijn, is meer dan een team zo winstgevend mogelijk maken. Je moet je medewerkers het gevoel geven dat ze echt deelnemen aan iets fundamenteel en actief een rol spelen in het waarmaken van de missie van het bedrijf. Als manager of leidinggevende moet je vooral sturen en richting geven aan wat je als team samen wil bereiken. En, neen, dat hoeft zeker niet altijd financieel gericht te zijn. Het moet vooral de motivatie, de inzet voor het werk en de professionele en persoonlijke ontplooiing garanderen.
Welk advies zou je geven aan andere leidinggevenden?
Er zijn een aantal zaken die ik hoog in het vaandel draag:
- Leer je team kennen, en ga op verplaatsing. Wandelmanagement is een oud principe, maar weinig toegepast. Voor mij is het essentieel dat mijn leidinggevenden hun teams op locatie, in de restaurants, ontmoeten. Dat maakt het veel aangenamer om op een informele manier te praten en te evalueren.
- Uit je emoties. Een plek waar je jouw emoties kan uiten, is een plek waar je jou kan ontplooien. Medewerkers moeten op elkaar kunnen rekenen, elkaar vertrouwen, kunnen aangeven wanneer er hen iets dwarszit en vreugde kunnen delen. Als iemand met mij wil praten, doen we dat meestal met een kopje koffie. In een ontspannen omgeving is het eenvoudiger om je emoties te delen.
- Doe aan co-creatie. Het is belangrijk om iedereen de kans te geven om bij te kunnen dragen aan het bedrijf. Bij EXKi houden we regelmatig workshops over specifieke thema’s. We gaan er in discussie, wisselen ideeën uit en formuleren telkens doelstellingen die we samen nastreven. Dit motiveert enorm en zorgt ervoor dat iedereen zich betrokken voelt.
- Creëer een werkomgeving waarin medewerkers zich goed voelen. In onze kantoren kom je, zodra je de lift uitstapt, aan in een gezellige lounge, die op dezelfde manier is ingericht als onze restaurants. Het is een plek waar je je thuis voelt, die uitnodigt om elkaar te ontmoeten en ideeën uit te wisselen en waar je kan ontspannen. Sommige mensen zien het als verloren vierkante meters, maar ik beschouw het als gewonnen vierkante meters.
Wil je meer weten over werkgeluk? Lees dan hier verder.
Tip: 24 september 2020, webinar rond ‘remote leiderschap’ door Isabelle Hoebrechts.
Hoe kan je er als leidinggevende vanop afstand voor zorgen dat je medewerkers gemotiveerd blijven en zich gewaardeerd voelen? Isabelle Hoebrechts, oprichtster van 361°, deelt tijdens een webinar op 24 september, tijdens de Week van het Werkgeluk, concrete inzichten.
Praktische info:
Nederlandstalige sessie:
- Wanneer: 24 september, 2020
- Start: 13u30
- Einde: 14u00
- Deelname is gratis, maar registreren is verplicht. Dit kan hier.